Moles del don.

Veure tema anterior Veure tema següent Ir abajo

Moles del don.

Missatge  Admin el Dc Nov 12, 2008 3:18 pm

Roca excel·lent en la zona que presentem, conglomerat montserratí però personal i únic, tant les vies com l'escalada esportiva han estat reequipades amb químics i parabolts sense que hi hagi "escales" de parabolts (també hi ha moltes vies clàssiques, més o menys expos), ben conservada i neta.

TOCA EL SOL des del matí fins les tantes... Podem escalar a la zona de la foto d'aquí damunt (vies de 4 llargs, amb parabolts) a partir de les 16/17h si fa no fa -a l'estiu- i a la de l'estret del riu a partir de la mateixa hora mentre que a la placa del camí i els estrets del sol s'hi pot escalar sense sol fins cap a les 14h app. (aquestes darreres zones són vies esportives d'uns 20 mts). A la part de l'esq (vies Anarcoma i cia el sol se'n va cap les 13/14h).

A l'hivern, a la zona de la foto(les fotos hi son a la carpeta que posa imatges dels sectors.) hi toca pràcticament fins les 15/16h (a la part de l'esq de la foto fins cap les 14; es pot escalar amb vent si fa sol) un cop marxa el sol val més anar-se'n...

La dificultat és variada, vegeu la guia dels Ports de Xavi Buxó i Luís Alfonso... però no es regala res donada la separació dels seguros en algunes vies.

Tenim el riu dels Estrets a peu de via i ens podem banyar quan estiguem acalorats (i, si és hivern, amb sort podrem fer patinatge sobre gel...) el lloc és preciós, no us el perdeu encara que només sigui per fer una excursioneta i un bany però, please, no llenceu deixalles (hi ha papers blancs per tot arreu...).
Deixeu el lloc millor de com us lo heu trobat
arribar-hi...
Cal arribar a Horta de Sant Joan - BCN el millor és BCN-Tarragona-Reus-Gandesa-Horta de Sant Joan -(ull: fins el 2008 la carretera des de Prat de Comte està tancada); un cop allí prendre la pista asfaltada que duu a l'àrea recreativa de les Franqueses fins el km 7,2 on prendrem un desviament a ma dreta molt tancat (ull). Aparquem al final d'aquest desviament -200 mts- i seguim el camí fins el riu i després per la riba dreta fins que arribem a la zona escollida (primer apareix la Falconera, després les Moles del Don -vertent esq-, els estrets del sol -vertent dreta-, els estrets del riu -vertent esq- i finalment la placa del camí -vertent dreta-. Si seguim el camí arribarem sota alguna altra zona i la imponent Mola dels Biernets. També podem aproximar-nos des d'Arnes. No hi ha pèrdua; mireu el croquis, però, si voleu.

estar-s'hi
Es pot acampar a l'àrea recreativa de les Franqueses o a una àrea anterior; ens podem allotjar també a alguna casa rural a Arnes o a Horta de Sant Joan... Hi ha fonts a la pista que duu a les Franqueses, a la mateixa àrea recreativa, a la pista d'Arnes al toll del Vidre (una pista plena de forats, sembla un viatge per la superfície llunar) etc. L'estat de les pistes varia, la que va d'Horta de Sant Joan cap les Franqueses torna a estar plena de forats i hi ha diverses pistes que enllacen les pistes principals.

jalar ?
El famós garito on hi ha les ressenyes (bar Grau) d'Horta és prou cutre per satisfer les ànsies del rasta més rasta.
Als bars de la plaça un cafe amb llet a la terrassa ens ha costat (agost 07) 1 euro ! Per menjar, recomano un petit restaurant que hi ha a mà dreta a la pujada d'entrada a Horta venint d'Arnes (cal Joan, crec, es ciu). o, més lluny, a Prat de Compte, a la mateixa carretera, a la Casa Àngels (en aquests dos llocs, al menys, no intenten emular a l'Al Capone en quant veuen algú de fora).

coses per fer, apart d'escalar ?
Moltes... algunes de ben inútils com anar a visitar el museu Picasso d'Horta (quin mèrit, per una població, haver tingut un personatge important de vacances una temporadeta !!!)... d'altres igualment inútils com fer la via verda en bicicleta (de fet, es una pista asfaltada amb una munió de túnels) ... esquemàticament:

• BTT: la via verda de Pinell de Brai a Arnes-LLedó (uns 40 km, anada i tornada -de tornada és tot baixada) o, si es tenen ganes, d'Amposta (crec) fins Arnes (uns 80 km). Hi ha molta informació a internet.
Ja està oberta la continuació Val de Zafán, que fa uns 35 km des de Horta i va per uns paratges més monòtons que el troç anterior (es pot perllongar fins Alcañiz però no està arranjat).
• més BTT: pel massís dels Ports hi ha innombrables possibilitats, des de pistes costerudes i pedregoses fins a pistes ben allisades.
• passejades: llargues o turístiques, tantes com volgueu, no us perdeu el caminet que creua els Estrets ni el camí que passa pel cantó del riu de les Valls ni, més lluny, el del Parrissal, a Beceite...

moles del Don i estrets free
Les vies de les Moles del Don tenen (algunes, mig esborrats) el nom escrit al peu i es veuen els parabolts, les dels estrets free (estrets del Sol, estrets del Riu, placa del Camí, l'Espill) també; per les de les moles cal creuar el riu i pujar un parell de minuts; per les de la placa del camí i dels estrets del sol cal pujar una vintena o més de metres per damunt del camí, per les dels estrets del riu cal passar el riu i potser haurem de començar les vies amb els peus a l'aigua.

Les MOLES DEL DON són un conjunt d'impressionants i a estones corcades parets que comencen a partir de la Falconera; hi ha gran quantitat de vies de diversos estils però les de tall free i ben assegurades es troben a les parets de la foto superior d'aquesta pàgina, a la part final de les parets. Informem de les vies que varem fer, podeu trobar més informació a la guia de Ports, a la nova guia Els Ports Rock i al llibre de ressenyes del bar Grau d'Horta de Sant Joan.
El descens es pot fer per la mateixa via (la Ítaca i la Pasión i la Sols per Maria i moltes altres tenen les reunions equipades per rapelar) o seguir del cim un camí marcat amb fites cap l'altre cantó amb un curt troç encaixat que es pot desgrimpar o rapelar des d'un boix.

En menys de 2/3h es pot fer qualsevol d'elles: (algunes ressenyes en aquesta pàgina o a la de ressenyes)

• Tintín a les moles, max IV+, 130 mts, 4 llargs, parabolts, cintes express.
Nom a peu de via, fàcileta i divertida.
• Picasso, Miró, les Tàpies, màx. V+, 140 mts, 4 llargs, parabolts, cintes express.
Nom a peu de via, té on segón llarg més fi que qualsevol dels de la Tintin.
• Itaca, 130 mts, 4 llargs, parabolts, cintes express.
Nom a peu de via, assegurances no massa seguides, cal dominar el V+ per anar tranquils. Molt recomanable.
• Pasión por la Birra, 130 mts, 4 llargs, parabolts, cintes express.
Nom a peu de via, molt aprop de la Solstici d'hivern (bastant més difícil), amb passos finets, molt recomanable. Igual que la Itaca, les assegurances ni sobren ni manquen...
• Sols per Maria, 130 m, scellements, 6a+ (el pas d'entrada és bastant dur; el segón i el darrer llarg són preciosos i bastant mantinguts en 6a/6a+) vegeu la ressenya al damunt de la sisena foto de la dreta (la del llibre Els Ports Rock es menja una tirada -en Obssessió continua en posa una de més).
• Anarcoma, 125 m, parabolts inox, 6b/6b+, ben assegurada, recomanable.
• Obssessió continua, 125 m, parabolts inox i alguns oxidats, 6b+, seguros no massa propers (es creua amb la Plumas de Cristal a R2 que té molt poques assegurances, molta llastreta i líquen).
• Nur (dos primers llargs) scellements primer llarg (6a) de 30 m i un segon de 35 m (Ae/6a+), divertida.
• La ley de Murphy i Hasta de perfil scellements, un llarg de 30 m (6a)

placa del cami
És una petita zona de roca excel·lent, ideal per gent amb el grau entre V+ i 6a, divertida. A l'estiu s'hi pot escalar fins les 14h, quan hi toca el sol.
Hi ha 20 vies assegurades amb parabolts i "descuelgues" de parabolts amb anelles. La dificultat varia de IV a 6a, la majoria de les vies és de V+, amb un 6b que comença al mateix camí. Vegeu els croquis.

altres zones
Gairebé davant per davant de la placa del camí hi ha els estrets del riu, (sol fins les 14/15h) amb moltes vies, el nom gravat a la roca. No en varem provar cap per què l'aigua arribava a peu de via a la majoria i no voliem mullar les cordes. Abans d'arribar a la placa del camí, a la mateixa vessant, hi ha els estrets del sol, que no varem tenir temps "d'explorar".
A les Gronses i altres parets del voltant també hi ha unes quantes vies, una de recomanable és la Sol Desitjat a la Gronsa central (ressenya JM Horrillo)
La Roca Dreta (está a l'altre cantó, les Valls, gairebé al final de la pista que duu d'Arnes al Toll del Vidre) té una gran clàssica recomanable, que és la KRT, teòricament ben assegurada (un trosset de IV+ sense seguros ni R i una primera tirada amb assegurances bastant atrotinades -es clar que tot són opinions, els primers 4 o 5 espits de la via els vaig posar jo l'any 1990, en trencar-se'm un dels burins que hi havia) ...

informació...
PORTS guia de escaladas, de Luís Alfonso i Xavi Buxó, pàgines 63 a 97 ; Edició dels autors, 1996; Els Ports Rock, de Josep Castellnou i Xavier Riera, una mica més actual i més moralista però cobrint menys zones, 2003





Admin
Admin

Nombre de missatges : 419
Data d'inscripció : 04/11/2008

Veure perfil de l'usuari http://totmuntanya.foro-gratuito.com

Tornar a dalt Ir abajo

copiar

Missatge  onaclimb el Dv Des 26, 2008 9:31 pm

Hola, admin
No sé qui ets però si sé de qui és el text que has penjat.
Podries posar el nom de l'autor i cap problema però això del fusellament...
Records
Pere Forts

onaclimb
Invitat


Tornar a dalt Ir abajo

Veure tema anterior Veure tema següent Tornar a dalt


 
Permisos d'aquest fòrum:
No pots respondre a temes en aquest fòrum